- 12 февраля — Праздник печи
- Вход на сайт
- Конспект марийского праздника «Конга пайрем» в подготовительной группе учебно-методический материал (подготовительная группа)
- Скачать:
- Предварительный просмотр:
- По теме: методические разработки, презентации и конспекты
- Сценарий внеклассного мероприятия «КОҤГА ПАЙРЕМ» план-конспект по теме
- Скачать:
- Предварительный просмотр:
- По теме: методические разработки, презентации и конспекты
12 февраля — Праздник печи
Вход на сайт
12 февраля по марийскому календарю отмечают Конга пайрем – Праздник печи. Это один из «второстепенных праздников», который отмечали в некоторых районах Республики Марий Эл: Куженерский, Новоторъяльский, Сернурский. По народным верованиям «конга пайрем» предвещает наступление весны – «вечерами и утром холодно, а днем – тепло», отмечали его примерно в середине февраля. В этот день во многих селах был базар, принимали дальних и близких гостей.
Коҥга ешыште, суртышто шнуй аралтышлан шотлалтын. Ожно коҥгашке тул идалык мучко йӱлен шинчен. А тиде тулжылан шолгымым еҥ-влак шке мӧҥшышкышт кумалтыш гыч конденыт. Тыгодым иктат шке коҥгаж гыч тулым але йӱлышӧ шӱйым пошкудыжлан, йодшо вес еҥлан пуэн огыл. Тыге сурт, еш, вольык, кинде пиал йомеш манын шоненыт. Шочын вочшо азам коҥга ончык пыштен пелештеныт: «Коҥга ава, тиде шочын вочшо аза ӱмбач чыла черым поктен колто, шинча вочмо деч, еҥ кӧраныме дечат аралтышым ыштен шого». Тыге чылажат (осал, чер, шинчавочмыжат) тӱньык гоч лектын кая манын шоненыт. Але аза дене иктаж-кушко кайыме годым, але суртышто шуко еҥ погынен гын, тунам азан саҥгашкыже коҥга шӱчым парня вуй дене йыгалтеныт да пелештеныт: «Коҥга саҥга шӱчлан кунам шинча возын кертеш, тунам гына … (лӱмжым каласат) шинча возын кертше». Айдемын колымекыже, чон лекмыж годым тӱньыкым почыныт, тыге тудын чонжо вес тӱняш кая манын ӱшаненыт.
Пӧртыштӧ коҥга ден юмылук ваш ончат, тыге тул ден сорта тул кокласе кыл шижалтеш. Пайрем годым але еш кумалтышым эртараш марий-влак пайрем кочкышым коҥга тулыш пыштат да пелештат: «Тулава, тулводыж, пӱсӧ йылмет ден кужу шикшет ден, тиде пӧлек дене пырля йодмынам юмо деке намиен шукто (могай юмылан кумалме, тудым каласкалет). Да тулыш кум гана пурам чӱчыктат.
Налме вер: Марий калыкын кечышотшо – 2014.
Источник статьи: http://mari-arslan.ru/ru/node/2328
Конспект марийского праздника «Конга пайрем» в подготовительной группе
учебно-методический материал (подготовительная группа)
Любовь к Отчизне начинается с любви к своей малой родине-месту,где человек родился.С раннего детства ребенок живет в родной национальной среде.Воспитывать в детях толерантное отношение к другим народностям одна из важнейших задач работа педагога.Дети должны иметь представление о культуре,быте,жизни другого народа,доступное их возрасту.
Цель:помочь ребенку раскрыть мир национальных культур марийского народа,расширить представление об образе жизни людей,населяющих республику Башкортостан,на основе познания способствовать речевому,художественно-эстетическому,нравственному,эмоциональному и социальному развитию детей.Воспитывать уважительное отношение.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
конспект праздника «Конга пайрем» | 28.68 КБ |
Предварительный просмотр:
Муниципальное автономное дошкольное образовательное учреждение детский сад №39 общеразвивающего вида городского округа город Нефтекамск Республики Башкортостан
марийского праздника «Конга пайрем»
в подготовительной группе.
Воспитатель: Кугубаева О.И.
Праздник «Марий конга пайрем»
Цель: Формирование знаний детей о традициях и быте марийского народа, с печью – главной частью марийской избы,обычаям гостеприимства, марийскому фольклору, марийским народным играм;
развивать двигательную активность,
Развивать творческие способности детей;
Вызывать интерес к марийской национальной культуре, языку.
Формировать образность речи, понимание образных выражений.
О формление и реквизит: для проведения программы воссоздается уголок марийской избы: макет печки, стол и лавки ; организуется выставка предметов марийского народа: глиняные горшки, чугунки, деревянная посуда и кухонная утварь.
Около печки сидят мальчик и девочка. Гости заходят в зал.
(Звучит марийская музыка. На фоне музыки мальчик и девочка преподносят каравай.)
1ребенок: Шочмо калыкнан тыгай йула
Ик тукым гыч весышке кусналын:
Суртыш толеш ко унала,
Темлат эн ончыч кинде ден шинчалым.
2 ребенок: Кто к нам пришел с добром,
Всех зовем с поклоном в дом.
По марийскому обычаю
Дорогих гостей встречают с хлебом и солью.
Вместе: Киндан,перкан лийза!
Звучит песня «Салам» (сл. и муз. С. Байназов)
Все дети в национальных костюмах входят в зал и садятся на стульчики.
1 Ведущий: (приветствует детей на марийском языке, затем на русском) Поро кече, йолташ-влак, шергакан уна-влак! Таче мемнан йочасадыште пайрем! Добрый день, дорогие ребята, приглашенные гости! Мы очень рады всех вас видеть. Вы все такие красивые и нарядные, потому что пришли на праздник!
2 Ведущий: Там, где мы родились,
Где весело живем,
Страну свою родную
М ы Башкортостан зовем!
Тышан ме шочынна!
Ме таче тендан дене
2 Ведущий : Затрещит мороз на дворе, завоет ветер в трубе, а у печки и тепло, и уютно.
Звучит песня «Ош лум» («Снег снег»)
1Вед: Печь была основой жизни в семье . Печка каждый день даёт тепло, обогревает, лечит.
3 ребенок: Все начинается от печки
В избе она всему глава,
Она накормит и излечит,
Печь-символ счастья и добра.
4 ребенок: Кенежым шуко мала.
Телым шуко кочкеш.
Кочкеш да капше ыра.
Капше шокшо лиеш,
Чыла йыр-ваш ырыкта.
Тудо пукша, ночкым кошта.
Ялысе портыш чоным пурта.
5ребенок: Печки нашей нет добрее
Всех накормит, обогреет,
Варежки сушить поможет,
Деток спать в тепле уложит.
6 ребенок По вечерам , когда метели,
Тихонько перед сном
У теплой печки все сидели
И занимались ремеслом.
Вед.2: На марийских праздниках
Наши бабушки давно
Пели песни и плясали,
Ткали тонкое сукно.
Дружно ткали, вышивали
Поиграть не забывали.
И до нас дошла игра
Называется она «Шовычетым мылам пу »
«Шовычетым мылам пу» — марийская народная игра.
«Возьми платок» (музыкально хороводная).
Дети идут в хороводе и поют:
Икыт, кокыт, кандаш, лу
Шовычетым мылам пу.
Ведущий ходит с платком за кругом, по окончании слов останавливается,
вытягивает руку с платком и говорит: Кём йоратем Тудлан пёлеклем. Дети,
между которыми остановился водящий, бегут в разные стороны вокруг
хоровода. Кто первым успеет схватить платок, тот водит.
Вед.1 :В печке пекут пироги и блины. Застолье собирает большую семью и гостей в тесный круг. Какие марийские выпечки готовят марийский народ?.
7 ребенок: Вот коман мелна!
Вкусные,пышные ,как на духу!
8 ребенок: Чеверген мелна лектеш,
Шем салма умбалан кỹэш.
Тамле ỹй ден йыгалта.
9 ребенок: Я вареники леплю,
Я вареники люблю,
С творогом люблю,
С мясом,
Но сильней всего —
Марийское подкогыльо.
10 ребенок: Тỹрвым мый моштен тỹрлен,
Ош вынерышке пыштем.
А ковамже когылеш,
Тỹр воктен чывыштылеш.
Шолтен налына подеш
Да подкогыльо лиеш.
(Звучит песня «Хлебушко» «Кинде там»)
( Голос из-за печки ворчливо)
Пöрт оза. Коҥгаже пеш сай. Еҥлан когыльым кӱештеш. Ен-влак когылым кочкыт, мыланем огыт пукшо. Они сами марийские выпечки кушают,а мне не дают.
Вед: Кто это говорит с нами из-за печки?
Пöрт оза. Это я, домовой.
Вед: . Пöрт оза,выйди из-за печки.
Пöрт оза. Догадайтесь какой я? Как я выгляжу? (Ответы детей).
Вед. : Мы с ребятами на тебя хотим посмотреть. Ребята, хотите на него посмотреть? Тогда давайте его дружно позовём все вместе.
Вместе: Пöрт оза , пöрт оза выйди к нам. Пöрт оза, пöрт оза лек мемнан деке.
Пöрт оза (неуверенно)Салам лийже, тиде те мыйым шӱдышта мо? Здра-а-сте, это вы меня звали?
Вед: Мы, Домовой. Как мы рады тебе, правда ребята, проходи пожалуйста.Здесь тебе будет уютнее.
Пöрт оза. Тау! Добрая ты видать хозяюшка.
Вед: Тау, пöрт оза.
Пöрт оза. Давайте поиграем.
Общая игра с залом «Теле, йушто, лум».
На слово «Теле» («Зима»), вы должны поднять руки вверх,
На слово «Йушто» («Мороз») – должны скрестить руки у груди,
На слово «Лум» («Снег») – присесть.
Пöрт оза Молодцы! А вот в пляске-то меня никто не победит! Я всех перепляшу! А вы, бедненькие, устанете, попадаете без сил! (смеется)
В.: Пöрт оза , наши дети и плясать умеют!
Пöрт оза. Тау, йоча-влак. Мне очень понравилось с вами. Устал я, пора мне отдохнуть. Пойду, посплю за печкой. До свидания! Чеверын! (домовой уходит).
Вед. Мо чонет куандара?
Мо ойгетым луштара?
Мо эн шокшо? Эн чевер?
Тиде сылне, шочмо вер!
Вед: Мы дети Родины своей, своей большой страны.
Мы всех счастливей, всех сильней,
Покуда вместе мы!
Песня «Детский сад» «Йоча сад»
Ведущий 1: Дорогие ребята, уважаемые взрослые! Поздравляем всех с праздником. Пусть всегда светит солнце, и сияют ваши улыбки.
В2 : Как быстро пролетело время, ведь оно было наполнено яркими рассказами о наших обычаях и традициях. И мы должны знать и помнить традиции своего народа. Ведь не зря сказал поэт: «Чем дальше в будущее входим, тем больше прошлым дорожим…»
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Цель: показать родителям, что их ребенок 6 – 7 лет проходит непростой период в жизни, учить их смотреть на мир его глазами, постараться понять его, оказать поддержку.
Развлечение для детей.
Цель: Закрепить у детей представления о произведениях декоративно-прикладного искусства, в частности о русской матрёшке.
Конспект интегрированного занятия.
Конспект по аппликации в подготовительной группе «Осень золотая»Конспект по аппликации в подготовительной группе на тему: «Осень золотая».Цель: Создание условий для развит.
Воспитывать у детей патриотические чувства, гордость за место, где они живут, за свою малую Родину. Формировать умение любить свой родной город, гордиться своей малой Родиной.
Конспект занятия «Путешествие в Африку. Как помочь удаву?»Программное содержание: 1. Образовательные: учить пользоваться условной меркой при определении величины предметов.
Источник статьи: http://nsportal.ru/detskiy-sad/regionalnyy-komponent/2020/10/25/konspekt-mariyskogo-prazdnika-konga-payrem-v
Сценарий внеклассного мероприятия «КОҤГА ПАЙРЕМ»
план-конспект по теме
Праздник печки марийский народ праздновал в середине февраля.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
stsenariy_vneklassnogo_meropriyatiya_kongapayrem.doc | 55 КБ |
Предварительный просмотр:
Сценарий марийского фольклорного праздника «Конга пайрем»
1 уч . Поро кече!
2 уч . Добрый день!
1 уч . Ойлат, уналан-уна – озалан куан!
2 уч . Говорят, гость-на гость – хозяину радость. Мы рады нашим добрым гостям в нашей любимой школе!
1 уч . Порок умыл дене, поро тыланымаш дене пайремнам туналына.
2 уч . Начинаем наш праздник с хорошим настроением и пожеланиями добра!
Туныктышо (И.В.) . Пайрем-влак марий калыкын илышыштыже эре кугу верым налын шогеныт. Йоча-влак, а те могай пайремым паледа?
(вашмутым колыштам – выслушиваю ответы)
Туныктышо (И.В.) . Таче ме тендан дене пеш весела, сай, онай пайремым пайремлена. Тиде пайрем молан полеклалтын, палыза.
Кенежым шуко мала.
Телым шуко кочкеш.
Кочкеш да капше ыра.
Капше шокшо лиеш,
Чыла йыр-ваш ырыкта.
Тудо пукша, ночкым кошта.
Ялысе портыш чоным пурта.
Таче ме тендан дене «Конга пайрем» кузе, молан пайремленыт пален налына, ончалына. Кызыт сценыш тунемше-влакым ужам. Нуно тиде пайремын историйже дене палдарен кодат.
1 уч . Праздник печки – Конга пайрем проводился и проводится 12-15 февраля в таких районах нашей республики, как Сернурский, Новоторьяльский, Куженерский районы. Марийский народ помнит этот праздник.
2 уч . По народным верованиям «Конга пайрем» предвещает наступление весны. Вечерами и утром холодно, а днём тепло. Во многих сёлах в этот день был базар, принимали близких и дальних гостей. Это праздник, когда ходили друг к другу в гости, и весело с песнями и плясками проводили время.
3 уч . Значение печки в доме велико. Печка каждый день даёт тепло, обогревает, лечит. В печке пекут пироги и блины. Застолье собирает большую семью и гостей в тесный круг.
4 уч . «Конга пайрем» считался великим и почитаемым праздником. Девушке, собирающейся выходить замуж, давали из печи уголёк, чтобы она не теряла связи с родительским домом. Маленькому ребёнку намазывали на темечко сажу, чтобы не попал «сглаз».
5 уч . В этот день пели, плясали, играли в разные игры, собирались за праздничным столом, ходили в гости друг к другу. Весело отмечаются марийские праздники!
6 уч. Туняште кеч-конат –
Изин да кугунат
Шке шочмо верже уло.
Шумбел нимо дечат
Куатле Марий Эл!
Тышан ме шочынна!
Ме таче тендан дене
Озавате-туныктышо (И.В.). Сай ма, родо-влакем! Ончалза, могай тутло чесым ÿстембаке погенам. Моткоч родо, уна-влакым вучем! Уныкам, айда йолташ ÿдыр-рвезе-влакетым ÿж.
Уныка: Йолташем-влак, толза, эртыза ÿстел коклаш.
(подходят дети к столу)
Йоча-влак, ончалза, ÿстембалне могай чес уло. Тыгай тутло мелнам, когыльым да молымат марий калык пайремлан ямдыла.
Те вет паледа, могай кочкышым марий калык ямдыла? Айста, тендам колыштына. Рат дене шогалын, почеламутдам лудын пуза. А ме колыштына.
Конга тул дене мелна
Коктын ваш пеш мутланат.
Йőратен конга мелнам
Да шупшалын йытыран.
Чеверген мелна лектеш,
Шем салма валан кỹэш.
Тамле ỹй ден йыгалта.
Кő ок пале салмамуным,
Тудын кече гаяк вий!
Эртараш марий пайремым
Тудын деч посна ок лий!
Лугалтем мый иквереш
Муно дене торыкым.
Тамле кочкышем кỹэш,
Темдалал пыштем салмаш,
Тый йыргешке лий, руаш!
Шỹкалам кỹаш конгаш,
Тутло лийже сий кочкаш.
Оварген кая оварчык,
Вот ынде лиеш тамлаш.
Шуко кочкыш уло тамле,
Кудым ойырен налаш?
Волгалтеш тора гыч ямле –
Тамле пуш шарла кумдан,
Темен пуыза шőрдам.
Пайрем нерген палдара,
Мелна кышыл ỹмбалан
Шичме верже туаран.
Лỹмынак олтен конгам,
Ыштен авай пулашкам.
Паренган, мунан, шőран,
Йőралтеш эше шоган.
Да йыргешке кỹмыжан.
Кő тынар тудым яча?
Тиде кочкышым йоча
Эн чот тамлылан шотла.
Авай чулымын кỹктен.
Ўстембалне чылт чача!
Тỹрвым мый моштен тỹрлен,
Ош вынерышке пыштем.
А ковамже когылеш,
Тỹр воктен чывыштылеш.
Шолтен налына подеш
Да подкогыльо лиеш.
Озавате-туныктышо: Тау, ÿдыр-рвезе-влак! Эртыза, шичса.
Озаже, тыйже эше конгамбалне киет мо? Кынел ынде. Вашке тора гыч уна-влакат толын шуыт.
Оза (йолагайым колта, кынелеш). Ой, могай сай каналтен кияш. Йора, конгана уло. Ончыч черымат, кылмымымат конга эмлаш полшен.
Озавате-туныктышо: Шарнет, кузе мемнан когам Метри йыван оптыш? «Тиде портышто эре шокшо, мелна да когыльо пуш лийже, ваш-ваш пагален илышт, эре уна лийже!» – манын ойлыш.
Оза. Шарнем-шарнем, тудланак мемнан суртна эре унам вашлиеш.
Озавате-туныктышо: Чесым погымо, ынде юмылан пелештыме жап. Марий калык ÿстел коклаш шичме деч ончыч мутым пелештен.
(оза сортам чÿкта)
Озавате-туныктышо: Конга пайрем – идалык пайрем.
«Юмо, суксо, таче пайремым ыштена. Тичмаш мелна кышылет ден, пулашкамунет ден, перемеч, когыльо пура дене пелештен шогена. Таче родо тукым дене йÿын-кочкын, ваш келшен илаш йоным йодына. Кинде перкем йодына. Сайын идалык гыч идалыкыш куснаш йоным ыштен шого. Тажам пуэн, уланым ыштен шого. Пелештен шогымет, йöратен лий».
Оза. Устел коклаш сорта йÿлымö годым шичса. Мелнам тамлен ончыза.
Озавате-туныктышо: Ынде унам вучаш веле кодеш. Ой, теве йÿк шокта. Уна-влак толыт.
(Уна-влак толыт, мурен пурат
Озавате-туныктышо: Пурыза, эртыза. Шичса ÿстел-тöрыш.
(Угощаю, и припеваю)
Эрден эрак кынельым, конгам олтен шындышым.
Тунам эше кечат лектын огыл ыле.
Мелнам кÿэшт оптышым, пурам шолтен шындышым,
Лÿмынак тендам сийлаш шонышым.
Озавате-туныктышо: Тора гыч унам толын шуын. Уныкам, ынде пошкудо-влакым ÿжаш кÿлеш. Пошкудо деч посна илаш ок лий. Уныкам, пошкудым ÿжын тол. Нуно пешак сылне куштымашым ямдыленыт.
1в класс «Тошто марий куштымаш»
Озавате-туныктышо: Могай сылне куштымаш. Торашке ида кай, шичса, верланыза. Уныкам, пошкудо-влакым сийле.
(Внучка угощает танцоров)
Саша Каяткина. Кокай, сай унам ыштет. Таче пайрем. Мыйынат муралтымем шуэш.
Озавате-туныктышо: айста, тугеже, Сашам колыштына. Тудо сылне мурым муралта. Совыдам ида чамане.
(Саша Каяткина, 1в
Песня «Эн сылне Йошкар-Ола»)
Озавате-туныктышо: Мо чонет куандара?
Мо ойгетым луштара?
Мо эн шокшо? Эн чевер?
Тиде сылне, шочмо вер!
Тау, Саша. Тыгай сылнын мурыметлан!
Озавате-туныктышо: Марий калык тыге ойла: «Йоча модеш, йоча кушкеш, кугу лиймек, ушан, таза лиеш!
(Повсюду на свете растет детвора, а где детвора – непременно игра).
Йоча-влак моткоч туштым тушташ йöратат. А туштым тушташ 4 тунемшым ÿжам. Чыла тушто пайрем дене кылдалтын.Картузышто ик тушым лукса, да уна-влаклан сайын лудын пуза.
- Пöрт покшелне о шалаша шога. (конга)
- Кугу ош ушкал шÿла, а шÿлышыжö кÿшкö каваш кÿза. (конга)
- Чевер олмам кидышкем налын ом керт.(тулшол)
- Аваже ошо, ÿдыржö чевер, эргыже кудыр да пыл лонгаш каен йомеш. (конга, тул, шикш).
«Вакшкÿ, але кö шыргыжеш?»
– Йоча-влак, каласыза. А молан мыланна конга кÿлеш?
– А мелнам, когыльым ышташ мыланна мо кÿлеш? (ложаш)
– А те паледа, ожно ложашым кушто ыштеныт? (На мельнице -мардежакшыште) .
– Вакшыште вакшкÿ лийын. А вакшкÿ могай лийшаш? ( Пенгыде лийшаш.)
– Ме тендан дене кызыт «Кö шыргыжеш?» модыш дене модына. Мыланна кругыш шогалаш кÿлеш. Ик вÿдышö лиеш. Тудо ончышаш, кö шыргыжеш. Чылан кÿ гай пенгыде лийшаш улыт.
Мый вакшкÿм пöрдыктем,
Кö шыргыжеш – ончем.
Сангажым пыч-пыч ыштем.
Озавате-туныктышо: Шокшо конга, ош конга,
Лий тый эре суртышто.
Вужга мелна, когыльо,
Лийже эре ÿстелыште.
Конга пайремет эре ок тол.
Идалыклан ик гана толдалеш.
Пиалан лийза, пошкудем-шамыч.
Тыге марий калык Конга пайремым вапшлийын, унам вучен. Веселан мурен-куштен. Родо тукым кыл пенгыдемын, кÿрылтын огыл. Пошкудо дене ваш-ваш келшен марий калык ила, ваш-ваш полша, пайремым пырля эртара.
Тау, тунемше-влаклан, туныктышо-влаклан, да ончаш толшо-влаклан. Пиалан, таза лийза!
Звучит марийская песня
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Сценарий внеклассного мероприятия – праздника по теме: «Все работы хороши, выбирай на вкус». .
Внеклассное мероприятие о традициях русского гостеприимства поможет детям ответить на такие вопросы: «Откуда чай попал в Россию?», «Как раньше приготавливали чай?», «Как правильно заваривать этот бодр.
Предлагаемый сценарий «Своим здоровьем ты займись, чистить зубы не ленись» создан для проведения внеклассного занятия. (Тема — здоровьесбережение). Дополнительной длительной подготовки учи.
Сценарий мероприятия для 3-4 классов экологической направленности.
Этот сценарий для выпускников 4классов. Ведущие праздника- старшеклассники. Гости праздника родители и учителя. По сценарию главные герои — выпускники. Ребята танцуют, поют песни, читают стихи. Одним .
Сценарий праздника АЗБУКИ для ребят 1 класса с участием сказочных героев и игровой программой.
Данное мероприятие способствует воспитанию у учащихся любви к Родине, уважения к ее защитникам, стремления служить Отечеству; формирование позитивного нравственного климата в коллективе.
Источник статьи: http://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/vospitatelnaya-rabota/2017/03/30/stsenariy-meropriyatiya-kongga-payrem